Bossche Straten 2014
132. Unieke draaibrug - Diezebrug
Auteur: Ed Hupkens Met dank aan de Werkgroep Toponymie, Kring Vrienden van 's-Hertogenbosch |
Aanleg en bouw van de Diezebrug over de Dieze (midden) met rechtsonder de Draaibrug over de Stadsdommel. Anno 1939.
Foto: SA nr. 0000004
Bij de aanleg van ‘t Zand, de eerste stadsuitbreiding buiten de wallen, werden rond de overgang van de 19e naar de 20ste eeuw drie bruggen over de Stadsdommel gebouwd. Een van de bruggen die de oude stad met de nieuwe wijk verbond, was de Draaibrug of Havenbrug bij het Brugplein. Helemaal aan het noordelijke uiteinde van de nieuwe wijk gelegen. De Draaibrug is tussen 1900 en 1902 gebouwd in opdracht van de Tramweg Maatschappij St. Oedenrode – ’s-Hertogenbosch. Op 26 juni 1899 vond de opening van het traject Sint-Michielsgestel – ’s-Hertogenbosch plaats. De stoomtram kwam bij Sluis 0 de stad binnen en reed langs de Zuid-Willemsvaart. Met als voorlopig eindstation de Jan Heinsstraat. Op 8 juni 1902 vond de feestelijke openstelling van de Draaibrug plaats. Omdat de doorstroming van de Stadsdommel niet mocht worden belemmerd, kreeg de brug voor die tijd enorme afmetingen en werd het een draaibrug. Naast de ophaalbrug over de ingang van de Binnenhaven was een smal trambruggetje aangelegd. Om de stoomtram daar te kunnen laten passeren, had men een hoek van het brugwachtershuis weg moeten breken. Nog steeds heeft het huisje die opmerkelijke afknotting van gevel en dak. Door deze overbruggingen van Binnenhaven en Stadsdommel werd de bestaande tramlijn verlengd tot het Meierijplein (tussen Emmaplein en Boschveldweg) waar zich het ‘Oude Station’ bevond. Al in 1937 werd de tramlijn opgeheven. In 1966 werd de Draaibrug voor scheepvaart gesloten verklaard. In 1993 is de brug grondig gerestaureerd. Van dit type draaibrug bestaan er nog maar enkele.